Skip to content
back
back
back
back
back

Fidia Farmaceutici: przychody w 2024 r. przekraczają 500 mln EUR – wzrost o ponad 10% piąty rok z rzędu

Organizacja
19/05/2025
  • Obrót w 2024 r. na poziomie 510,1 mln EUR (+10,1% r/r) 
  • Skonsolidowana EBITDA na poziomie 97,5 mln EUR (+7,9% r/r) 
  • Wzrost na rynku włoskim o 10,9% r/r 
  • Do najszybciej rozwijających się międzynarodowych obszarów geograficznych należą Stany Zjednoczone (+14,6%), Europa (+13,6% r/r) i kraje MENA (+13,7% r/r). 
  • 29,3 mln euro zainwestowane w badania i rozwój 
  • 5 patentów zarejestrowanych we Włoszech i 94 za granicą 

 

Rok 2024 był dla Fidia Farmaceutici – światowego lidera w dziedzinie badań, rozwoju, produkcji i wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów, w szczególności opartych na kwasie hialuronowym i jego pochodnych – decydującym etapem na ścieżce wzrostu, zwieńczonym osiągnięciem wyjątkowych wyników i rozpoczęciem nowej fazy rozwoju.  

Fidia zamknęła rok obrotami w wysokości 510,1 mln euro (+10,1% w porównaniu do 2023 r.), z czego przychody ze sprzedaży produktów i usług wyniosły 503,3 mln euro, co było możliwe również dzięki ukierunkowanemu planowi przejęć opartemu na długoterminowej wizji strategicznej. Skonsolidowana EBITDA odnotowała + 7,9% w porównaniu do 2023 r., osiągając 97,5 mln euro 

Wyniki po raz kolejny potwierdzają silny trend wzrostowy Grupy zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym: w latach 2019–2024 Fidia odnotowała stały wzrost obrotów, z 312 mln EUR w 2019 r. do 510 mln EUR w 2024 r., przy CAGR na poziomie 10,3%.  

Inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne wyniosły około 210 mln EUR.  

W 2024 r. sfinalizowano najbardziej znaczącą transakcję przejęcia w historii: Fidia nabyła od Sanofi – wiodącej międzynarodowej grupy farmaceutycznej – prawa do produkcji i marketingu zestawu produktów przeznaczonych specjalnie dla obszaru ginekologii, dystrybuowanych w ponad 34 krajach, z silnym naciskiem na kraje MENA (w szczególności Egipt, Turcję i Arabię Saudyjską), Azję (w szczególności Filipiny) i Europę. Strategia ekspansji geograficznej i dywersyfikacji podstawowego portfolio produktów, z której wywodzi się ta transakcja, jest częścią ścieżki ukierunkowanej na budowanie solidnego i zrównoważonego modelu wzrostu i pozwala Fidii wzmocnić swój rozwój na rynku, jednocześnie utrwalając stabilność firmy i jej zdolność do sprostania nowym wyzwaniom konkurencyjnym. 

Również w 2024 r. Fidia sfinalizowała przejęcie 100% udziałów w Sanifarma, włoskiej firmie zajmującej się dystrybucją soczewek kontaktowych, kropli do oczu, suplementów diety oraz innych produktów wspierających zdrowie i komfort widzenia.. Firma działa prężnie nie tylko w segmencie aptecznym, lecz także w sprzedaży detalicznej i online, oferując wiodące na rynku marki  takie jak Contacta® i Correct®. 

Także w marcu 2024 roku podpisano strategiczną umowę handlową z międzynarodową firmą Novartis, liderem w opracowywaniu innowacyjnych leków na dystrybucję 6 okulistycznych leków stosowanych w jaskrze, przewlekłej chorobie, która nie leczona prowadzi do niodwracalnej neurodegeneracji nerwu wzrokowego, aż do całkowitej ślepoty,  

Obszary geograficzne  

W kontekście spadku siły nabywczej leków opłacanych w całości przez obywateli i negatywnego wpływu na zapasy w łańcuchu dystrybucji Fidia wdrożyła strategie, która pozwoliła jej odnotować wzrost o 11%  powyżej rynku 

Działalność we Włoszech stanowiła 51,8% obrotów (260,4 mln EUR), co oznacza wzrost o +10,9% w stosunku do 2023 roku.  

Wszystkie główne obszary geograficzne wykazały istotny rozwój: w szczególności rynek europejski, który odnotował znaczący wzrost o +13,6% (120,4 mln EUR), natomiast kraje MENA odnotowały +13,7% (24,6 mln EUR). W Stanach Zjednoczonych, które odnotowały wzrost +14,6% (62,3 mln EUR), pozytywny trend był wspierany przez dobre wyniki produktów Joint Care i innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie medycyny regeneracyjnej. 

Obszary terapeutyczne 

Prawie wszystkie obszary terapeutyczne odnotowały dwucyfrowy wzrost, w szczególności Eye Care i Specialty Care, również dzięki przejęciu nowych portfeli produktów i operacjom nadzwyczajnym. Dobre wyniki osiągnięto również w dziedzinie medycyny regeneracyjnej, obszarze o dużym potencjale wzrostu. 

Badania i rozwój 

W 2024 r. zarejestrowano 5 patentów we Włoszech i 94 za granicą (w tym ratyfikacje patentów europejskich), osiągając globalny majątek patentowy firmy wynoszący około 1446 patentów, z czego około 1231 koncentrowało się na produkcji, zastosowaniu terapeutycznym i kompozycjach farmaceutycznych na bazie kwasu hialuronowego. 

W ciągu roku w badania i rozwój zainwestowano łącznie 29,3 mln EUR, co oznacza wzrost o 3 mln EUR w porównaniu z rokiem poprzednim (+12% r/r). 

W obszarze badań i rozwoju Grupa koncentrowała swoje działania głównie na rozwoju procesów i technologii opartych na kwasie hialuronowym i jego pochodnych, a także na ich charakterystyce chemiczno-fizycznej i biologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych obszarów biznesowych ( ortopedii, dermatologii i medycyny estetycznerj).  

Kontynuowano również prace nad projektami dotyczącymi następujących obszarów terapeutycznych:  Oncofid-P w leczeniu raka pęcherza moczowego, Kolagenazy w leczeniu przykurczu Dupuytrena i choroby Peyroniego oraz innymi produktami  w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów i choroby zwyrodnieniowej stawów. 

Zespół  

W ciągu roku  liczba zatrudnionych  osiągnęła 1625 zatrudnionych  (z czego 1231 we Włoszech i 394 za granicą), co stanowi wzrost o 5% (154 nowe etaty we  we Włoszech i 134 w pozostałej części świata). 

W 2024 r. kontynuowano inicjatywy mające na celu zmianę organizacyjną na poziomie globalnym, koncentrując się na wartościach korporacyjnych oraz kwestiach różnorodności, równości i inkluzywności – z ponownym potwierdzeniem certyfikacji równości płci – konsolidacji międzynarodowych działań Grupy  poprzez harmonizację wielu procesów oraz wdrażanie środków podnoszenia świadomości i rozpowszechniania wiedzy w kwestiach DE&I.  

„Jesteśmy wyjątkowo dumni, że kontynuujemy ścieżkę solidnego i zrównoważonego wzrostu, zarówno w kraju, jak i za granicą, pomimo złożonego i niepewnego otoczenia makroekonomicznego”, skomentował Carlo Pizzocaro, prezes i dyrektor generalny Fidia Farmaceutici. „Wyniki te są owocem spójnej strategii, ciągłego zaangażowania w innowacje i niezwykłej zdolności zespołu do sprostania globalnym wyzwaniom. Ta droga, wizja i determinacja rozpoczęta przez mojego ojca Francesco Pizzocaro w latach 90.  jest kontynuowana dzisiaj z takim samym zaangażowaniem, dążąc do doskonałości , poprzez  wzmacnianieając odporność i konkurencyjność naszej Grupy i oraz wyznaczaenie jąc jasnego celu, który chcemy osiągnąć w  przyszłości.” 

 

 

 

tag